maanantai 7. tammikuuta 2008

Pölli tästä

Luin viime kesänä Jari Parantaisen kirjan Sissimarkkinointi, jota suosittelen kaikille, jotka työkseen miettivät markkinoinnin saloja. Kirjasta löytyy lukemattomia hyviä esimerkkejä mielikuvituksellisista kampanjoista. Lue, kuinka voit hyötykäyttää kilpailijan mainosta tai pitää kurittomat asiakkaat kurissa.

Sissimarkkinointikirjassa on noiden edellä mainittujen lisäksi monta esimerkkiä, jotka saavat jopa nauramaan. Yksi parhaista koski pikaruokapaikkoja. Eräässä yhdysvaltalaisessa kaupungissa eräs pikaruokaketju oli saanut olla alueellaan rauhassa jo vuosia, kunnes toinen pikaruokaketju oli avaamassa paikan kadun toiselle puolelle. Avajaisia mainostetiin pitkän aikaa erittäin massiivisesti. Kun avajaispäivä koitti, pitkään alueella toiminut pikaruokapaikka oli suljettuna. Ikkunoissa oli kyltit, jossa toivotettiin kilpailija tervetulleeksi alueelle ja kehotettiin kaikkia kokeilemaan tuota uutta ruokapaikkaa. Tämä aiheutti tietysti valtavat ruuhkat uuteen paikkaan, joka aiheutti sen, että tuotteet loppuivat tai niitä myytiin jopa raakoina, huonosti valmistettuina. Asiakkaat eivät voineet olla tyytyväisiä tähän uuteen paikkaan, joka suljettiinkin lyhyen ajan kuluttua...

Odotan innolla Parantaisen uutta kirjaa, Pölli tästä, jonka ensimmäinen käsky kuuluu: Varasta ideat! Pölli tästä kehottaa kalastamaan suoraan katiskasta, kun se on kerran mahdollista. Aina kun keksit hyvän markkinointi-idean, aika moni keksii sen samaan aikaan, mutta vain pieni osa keksijöistä lähtee toteuttamaan ideaa. Ideat ovat kuitenkin vapaata riistaa, joten miksi ei hyödyntäisi toimivia ideoita?

Olen moneen otteeseen ihmetellyt, miksi jääkiekkojoukkueet eivät "kehtaa" varastaa hyviä ideoita. Jokainen joukkueen pelaaja ja valmentaja sekä huoltaja näkee, miten muissa halleissa hoidetaan tietyt asiat. Jos jokin asia toimii toisessa hallissa tai toisella joukkueella, miksi niitä samoja juttuja ei kokeilla omassa toiminnassa? Joukkueiden johdon pitäisi ehdottomasti käydä vähintään kerran kaudessa katiskalla kalassa myös NHL-ottelu(i)ssa. Veikkaan, että aika monen liigajoukkueen johto ei ole nähnyt yhtään NHL-ottelua, ainakaan selvin päin. Voin olla täysin väärässäkin.

Tämä Habsien pre game show on yksi hyvä esimerkki idean varastamisesta tai oikeastaan toisen idean yhdistämisestä omaan tuotteeseen.


Lisäsin Parantaisen blogin tuohon blogilistaani, joten sieltä voi käydä lukemassa yrittämisen onnistumiseen liittyvistä asioista...

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä, että laitoit tuon arkiston kuntoon!