keskiviikko 17. lokakuuta 2007

Voisiko sittenkin ostaa "roskaa"?

En malta olla kirjoittamatta vastinetta itselleni, edelliseen blogitekstiin, jossa lainattiin Parkerin juttua Trumpin Blogista. Siinä kehotettiin välttämään roskan ostamista. Onko kaikki sittenkään roskaa, joka näyttää roskalta? Trumpista on helppo hypätä hotellien maailmaan.

The Spirit To Serve kertoo Marriott hotelliketjun tarinaa. Se kertoo hands on -johtamisesta, jonka kannattaja itsekin olen. Se kertoo siitä, kuinka vaikeaa Marriott-ketjullakin on ollut. Se kertoo paljon hyviä tarinoita. Suosittelen kirjan lukemista kaikille, jotka toimivat palvelualalla. Sen voi "lainata" useimmista, ellei peräti kaikista Marriott hotelleista. Kurkista seuraavaksi yöpöydän laatikkoon, siihen toisen Raamatun viereen.

Kirjasta pitää poimia nyt tähän aiheeseen sopiva palanen. Elettiin vuotta 1965, kun Marriott avasi ensimmäisen hotellin Atlantaan. Juuri kun hotelli oli viimeistelyä vailla valmis, Marriott´lle tarjottiin rakenteilla olevaa hotellia Atlantasta. Marriott´n väki kävi katsastamassa paikan ja totesivat sen olevan surkea kyhäelmä ja surkea tilaisuus. Siis täyttä roskaa. Sellainen rakennus ei voisi ikinä toimia hotellina. Olisi aivan hullua ostaa se. Eikä kaksi saman ketjun hotellia muutenkaan toimisi samalla alueella. Järjetöntä! Kauppa, tai itse asiassa koko tarjous jäi tekemättä.

Rakenteilla olevassa hotellissa oli poikkeuksellisen iso, monta kerrosta korkea aula, johon tuhlaantui järjetön määrä kuutioita ja neliöitä, jotka voisi Marriott`n väen mukaan hyötykäyttää huomattavasti paremmin. Mahtavat ravintolatilat ja juhlahuoneet lytättiin samaan, tilaa vievään kategoriaan. Nehän olivat vielä aivan väärässä paikassa. Eihän se ollut hotelli lainkaan, vaan jonkilainen messuhalli. Ei voi toimia!

Tästä hotellista alkoi Hyatt-ketjun tarina. Hetken päästä vastaavia rakennelmia yksinkertaisesti haluttiin kaikkiin kaupunkeihin, koska asiakkaan astuessa hotellin aulaan, hän vain seisoi aulassa ihmetellen suu auki sen mahtavuutta. Jos olet koskaan käynyt Hyatt hotellissa, tiedät, mistä nyt puhutaan. Jos et ole käynyt, katso kuvat tästä tai virtuaalikierros tästä. Marriott´n väki (muiden mukana) ei yksinkertaisesti osannut nähdä arkkitehdin visiota tulevaisuudesta tai vaihtoehdosta perinteiselle hotelille. Joku muu näki ja teki sen mahdolliseksi.

Nykyään Marriott -hotelleja (ja muitan ketjun majoitusliikkeitä) on muuten yli seitsemänkymmentä [keyword: Atlanta] Atlantan alueella. Ajat olivat tietysti toiset. Mitä tästä voi oppia? Mitä haluaa. Pääasia, että ymmärtää sen, että päätöksen tekemistä on myös se, että ei tee päätöstä. Päätöksen tekemiseen pitää kuitenkin olla aina halua, oli se päätös mikä tahansa. Seuraukset ovat usein hämärän peitossa, joten täytyy tehdä vain paras mahdollinen päätös, toivoa parasta ja jatkaa eteenpäin. Jahkaaminen harvoin muutta tilannetta ja jälkiviisaus on typerintä viisautta.

Roska on silti roskaa...

J.K. Edellä mainitusta huolimatta väitetään, että Marriott on tehnyt Amerikan liikehistorian suurimman virheellisen päätöksen, ei Hyatt´n kohdalla, vaan Disneyn kohdalla. 80-luvun alkupuolella Marriott tutkaili parin vuoden ajan mahdollisuutta ostaa Disney, mutta se jäi tekemättä ja on toinen tarina...

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tuo Hyatt on aika siisti hotelli!